ELV Photo

ELV +31 10 31 39 973

Reis 1: Arles - Montargis

Woensdag 5 februari

Vandaag ben ik samen met Jildou vanaf Rotterdam Centraal met de trein naar Arles gegaan. Toen we in Arles waren aangekomen zijn we door Thijs van de Picaro en Frans van de Liane opgewacht. Daarzo hebben we een taxi besteld die ons naar de schepen heeft gebracht.'s Avonds hebben we gezamenlijk gegeten aan boord van de Liane.

Donderdag 6 februari

Vandaag heb ik samen met Thijs het ruim uitgespoten. Daarna zijn we samen met de bemanning van Liane door de oude schipperswijk van Arles gelopen, en daarna naar een museum geweest over de binnenvaart op de Rhone in de Romeinse tijd. Daar in het museum ligt een Romeins wrak wat hier in Arles uit de Rhone is gevist. Verder lagen er in het museum vondsten van hier uit de buurt wat te maken had met de Romeinse tijd. Daarna zijn we nog de stad in gegaan en hebben we daar wat gedronken. Toen zijn we weer terug gelopen en de dag was weer om.

Vrijdag 7 februari

Vandaag moest ik eerst 's ochtends brood halen bij de bakker met m'n beste Frans. Daarna heb ik het schip gesopt. Daarna heb ik onderhoud uitgevoerd in het ruim. Toen heb ik voor de L'Ombrage wat touwen gesplitst op het dek in de zon. Die avond had Thijs een documentaire over het leven langs het water van Congo laten zien.

Zaterdag 8 februari

Vandaag zijn we 's ochtends naar de markt toe geweest waar ik veel nieuwe dingen heb gezien en geproefd. Daarna ben ik bezig geweest voor school, verslagen maken. 's Avonds heb ik voor het eerst tappas op, van olijven tot gevulde inktvis.

Zondag 9 februari

Vandaag hebben we een grote fietstocht gedaan in de omgeving van Arles, langs de Petit-Rhone. Daarna was ik vrij en de hele dag niks gedaan.

Maandag 10 februari

Omdat het vanochtend regende, ben ik samen met Thijs de machinekamer ingedoken en heb ik uitleg gehad over de motor en de elektrotechniek. Toen we daar klaar waren zijn we de voormachinekamer ingedoken omdat de aggregaat olie lekte. Daarna de voormachinekamer schoongemaakt.'s Middags heb ik het ruim nog eens uitgespoten omdat tijdens het onderhoud rommel was ontstaan. We hebben vandaag besloten om morgen te vertrekken richting Parijs, omdat er misschien daar wat te laden is.

Dinsdag 11 februari

Vandaag zijn we later vertrokken vanwege het hoge water en de sterke stroming. Onderweg kwam we een schip tegen die 30 km/u ging met de stroming mee, en wij 4 km/u tegen de stroom! Zo hard stroomde het hier op de Rhone. Onderweg een foto van de STC-vlag met op de achtergrond de Mont Ventoux gemaakt voor de fotowedstrijd van school (dus graag even liken!) Ook een stukje gestuurd. Vandaag zijn we tot Saint Etienne des Sorts gevaren en daar hebben we het schip aangelegd.

Woensdag 12 februari

Vandaag zijn we vanuit Saint Etienne des Sorts vertrokken richting Valence. Vanwege de sterke stroom moesten we dicht langs de kant varen omdat je dan minder last heb van de stroming. 's Middags heb ik samen met Annemarie plekjes bijgewerkt in het ruim. 's Avonds moest ik van Thijs een stukje op de radar varen, waarvan ik veel heb geleerd. Daarna hebben we samen met de Liane gegeten, artisjokken, quiche en inktvisringen.

Donderdag 13 februari

Vandaag zijn we van Valence naar Vienne gevaren. Onderweg stukjes gestuurd, waardoor Annemarie en Thijs begonnen te zweten omdat ik te dicht langs de kant zat. 's Avonds aangekomen wist Frans van de Liane een goed pizzarestaurant. Dus ben ik samen met Thijs en Jildou daarnaar toe geweest om pizza's te halen voor de Liane, l'Ombrage en Picaro-bemanning.

Vrijdag 14 februari

Vandaag zijn we vertrokken uit Vienne naar Dracé op de Saone. Bij Lyon was het Alternat ingeschakeld. Dat wordt ingesteld als er meer dan 900 kuub/seconde water door de stad wordt afgevoerd. Omdat het zo smal is moeten de op- en afvaart dan op verschillende tijdstippen varen. Vandaag was het 1300 kuub/seconde. Daarna heb ik bijna vijf uur gevaren, waarvan 1 uur op de radar.

Zaterdag 15 februari

Vandaag zijn we uit Drace vertrokken en via Macon naar Chalon sur Saone gevaren. We zijn vandaag wat vroeger geëindigd, omdat we morgen pas het canal du Centre in kunnen gaan. Omdat de bruggen daar onwijs laag zijn moeten we het schip zo laag mogelijk maken. Dus de bijboot leeg laten lopen, voormast er af, ballast zetten. Daarna zijn we naar de supermarkt geweest om inkopen te doen.

Zondag 16 februari

Vandaag zijn we vanuit Chalon sur Saone vertrokken naar St Leger sur Dheune. Voordat we gingen vertrekken hebben we de stuurhut afgebroken en nog de laatste handelingen gedaan om het schip zo laag mogelijk te maken. Daarna hebben we veel sluizen gepasseerd. Als je de ene sluis nog niet uit was zag je de volgende soms al liggen. Ook veel smalle stuken en krappe bochten waren er hier. Omdat het vandaag zondag is stoppen de sluizen eerder met schutten. Daarna samen met de Liane een rondje gelopen.

Maandag 17 februari

Vandaag van St Leger sur Dheune naar Montceau Les Mines. Vanochtend begonnen we met 3 graden en een glad dek en we eindigen met 23 graden en een gloeiend gezicht. In het kanaal heb je leuke stukjes die erg smal zijn en leuke bruggen en sluizen waar we precies op de centimeter in passen. Omdat we op de centimeter inpassen, help ik Thijs met de afstanden doorgeven om zo de sluizen in te kunnen komen. Dat is onwijs moeilijk, omdat je op de centimeter nauwkeurig moet zien te schatten en dat vanaf een afstand van 45 meter. Vandaag zijn we de waterscheiding gepasseerd van de Middelandse zee en de Oceaan. In Montceau les Mines moet je drie bruggen passeren. Eerste brug ging goed. De tweede brug moesten we een tijdje wachten omdat de eerste brug nog achter ons dicht moest. Dus de brugwachter kwam aangerend om de tweede brug te openen. De tweede brug gepasseerd, en wachten op de brugwachter die daarna de volgende brug moet openen. Maar die deed het niet, dus de brugwachter maar zenuwachtig heen en weer rennen om de brug aan de praat te krijgen. Maar er moet eerst een monteur komen om hem te maken. Morgen om 8 uur kan de monteur pas komen. Dus we liggen nu midden in Montceau te wachten op de volgende dag!

Dinsdag 18 februari

Vandaag zijn we van Montceau Les Mines naar sluis 26 gevaren. Vanochtend had ik de brood-haal-beurt en vond de boulangerie in één keer. Daarna was het spannend of de brug gerepareerd zou worden en of het lang zou gaan duren. Om 8 uur stond de monteur er en binnen een kwartier kwam de brugwachter zeggen dat de brug gerepareerd was. Snel er doorheen en we konden weer verder varen. Tijdens het varen hier voel je je net beroemd. Veel mensen kijken om, maken foto`s en filmpjes van ons, fietsers stoppen om te kijken hoe je de sluis binnen vaart, (vracht)auto`s toeteren en seinen soms of stoppen midden op de weg en vandaag seinde zelfs een ambulance naar ons! Onderweg zei Frans van de Liane, die voorop vaart, dat de stagiaire via de bakboord kant naar voren moest om in de sluis vast te maken. De bolders op de sluis kunnen hier soms net niet uitkomen en dan moet je vlug de volgende pakken. Bij de sluis aangekomen stond daar een hele grote boom die het bakboord gangboord blokkeerde. Dus ik gokte op een bolder voor de boom om vast te maken. Het kwam niet lekker uit... dus moest ik toch nog als Tarzan door de boom heen om vast te maken.

Woensdag 19 februari

Vandaag van sluis 26 in het canal du Centre naar sluis 14 in het canal lateral a la Loire gevaren. Bij Digoin zijn we de Loire overgestoken door middel van een aquaduct. Het is een raar gezicht om water onder je te zien stromen, onder je eigen vaarwater door. Vandaag ook voor het eerst kennis gemaakt met handsluizen. Een sluiswachter maakt de sluis klaar zodat je er in kunt varen. Daarna help je de sluiswachter om de sluisdeuren dicht en open te draaien. Dat vind ik wel leuk, omdat ik dan niet hoef vast te maken. Want mijn touwgooikunsten worden hier ook op de proef gesteld: omdat je aan het afschutten bent kom je te lager te liggen dan de bolder waar je aan vast hebt gemaakt, en soms lukt het mij niet om op tijd los te gooien. Kia (de scheepshond) is vandaag 14 jaar geworden en dat hebben we 's avonds met de buren gevierd. Eerst lekker macaroni op en dan taart als toetje :)

Donderdag 20 februari

Vandaag van sluis 14 naar Marseilles les Aubigny gevaren. Vandaag weinig sluizen gehad vergeleken met de vorige dagen. Veel lange panden gehad waardoor we lekker kilometers konden maken om maandag op tijd te komen om te laden. Vandaag zijn we de Allier overgestoken door middel van een aquaduct. Nadat je het aquaduct uitvaart moesten we ook nog een stuk naar beneden toe door middel van een dubbelsluis. Toen we eruit waren begon het te regenen. Ik wilde vandaag toch de ervaring aan gaan om afgebroken te varen in de stromende regen. Annemarie heeft daarvan een foto gemaakt en naar de stagecoördinator gestuurd om te vragen of dit als dubbele dag telde ;)

Vrijdag 21 februari

Vandaag van Marseilles les Aubigny naar Chatillon sur Loire gevaren. Onderweg kleine stukjes gestuurd en veel leuke handsluizen gehad. Bij handsluizen worden de sluizen vast klaargemaakt door sluiswachters zodat je in 1 keer in kunt varen. Bij de 1 na laatste sluis stond de sluis nog niet klaar. Dus ben ik op de kant gesprongen om de sluisdeuren open te draaien. Toen het schip erin was kwam de sluiswachter er pas aan gereden. Bij de laatste sluis waren de sluisdeuren weer dicht en ook was het water nog niet op de juiste niveau. Dus Rick de sluiswachter weer eraf gesprongen om het schip in te laten varen. De man die in het sluiswachterhuis woonde, haalde een paar slingers en samen met hem de sluis klaargemaakt met veel pijn en moeite. Toen het schip erin lag kwam de sluiswachter er weer aan gereden. Dus ik hem maar bijles gegeven om snel een sluis te laten zakken zodat het schip verder kon varen. De Liane die achter ons voer, vond het wel handig dat ik daar achter bleef, om de sluiswachter te helpen de sluis klaar te zetten op een beetje vlot tempo. Daarna met de Liane meegevaren naar de overnachtingsplek waar ik weer terug kon naar mijn eigen schip.

Zaterdag 22 februari

Vandaag zijn we van Chatillon sur Loire naar Montbouy gevaren. Vanmorgen zijn we het wereldberoemde aquaduct van Briare overgestoken. Toen wij invoeren ging alle verlichting net uit, waardoor het minder mooi werd. Bij een van de vele sluizen bood de sluiswachter aan om brood te halen omdat de bakker te ver weg was om te lopen. Dus wij de portemonnee meegegeven met de gedachte dat hij misschien niet terug zou komen ;-) Maar bij de volgende sluis stond hij klaar met brood en portemonnee. Je hebt hier in het canal de Briare stukjes waarbij je de volgende sluis al kunt zien en stukjes waarbij je een half uur aan het varen bent om bij de volgende sluis te komen. We kwamen bij een sluis aan waar de sluiswachter nog niet klaar stond (omdat hij nog bij de Liane was). Dus ik en Annemarie de sluis dicht gedraaid en daar kwam de sluiswachter aan en die zei dat we bij alle volgende sluizen wél sluiswachter mochten spelen, maar niet brugwachtertje. De volgende sluis jeukten mijn handen wel om de brug open te gooien... Onderweg zoveel regen gehad, dat we aan het einde van de dag de machinekamer zijn ingedoken om het vetsmeerapparaat bij te vullen en de natte regenkleding te laten drogen.

Zondag 23 Februari

Vandaag zijn we bij de laadplek aangekomen in Montargis. Onderweg lekker weer gehad. Vandaag voor een groot publiek de sluis opengedraaid in Montargis. Je voelt je net een toeristische attractie. Aangekomen bij de laadplek hebben we de grote schepen puzzel gedaan. De 13-delige stuurhutpuzzel, de masten monteren, lichten aansluiten, ballast uitpompen en het ruim schoonmaken. Daarna ben ik met Thijs Montargis ingedoken om kebab te halen. En dan morgen laden!